gezond eten
Gezondheid

Gezond eten

Veel mensen denken bij afvallen eerst aan gezond eten. Maar wat versta je onder gezond eten? Je zou eens kunnen denken aan de Schijf van Vijf. Het is een hulpmiddel dat laat zien hoe je gezond kunt eten. Je kunt met deze Schijf van Vijf volop variëren met wat je wilt eten en drinken. Je hebt in totaal vijf vakken en vijf adviezen en daarbinnen heb je alle vrijheid om zelf te kiezen wat je wilt eten. De vijf vakken laten je zien met welke producten jij je lichaam gezond kunt houden. Dan zijn er de aanbevolen hoeveelheden en deze laten je zien hoeveel je per dag ongeveer nodig hebt uit de vakken. Vervolgens zijn er nog de vijf regels om jou te helpen bij het kiezen van je eten. Als je iedere dag gezond eet dan levert dat de juiste voedingsstoffen op die je lichaam nodig heeft om gezond te blijven. Alle producten bevatten wisselende hoeveelheden van de voedingsstoffen die je nodig hebt. Je moet daarom ook gevarieerd eten en dan is de kans het grootste dat je genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt. Het uitgangspunt daarbij is het eten uit alle vakken van de Schijf van Vijf.

Gevarieerd eten

Als je denkt aan gevarieerd eten, dan doe je dat om je lichaam gezond te houden. Als je iedere keer hetzelfde gaat eten, dan krijg je niet alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt, denk hierbij aan vitaminen en mineralen. Bij gevarieerd eten gaat het ook over gezonde voeding. Dit geeft je genoeg energie en voedingsstoffen voor je lichaam. Daarbij horen eiwitten, vetten, koolhydraten, mineralen, vitaminen, vezels en voldoende vocht. Eet gezonde voeding, daardoor kun je namelijk de kans op ziekten verkleinen. Bij ziekten kun je bijvoorbeeld denken aan kanker en hart- en vaatziekten. Gezond en gevarieerd eten zorgt ervoor dat je fitter bent en dat heb je nodig! Dus wil je goede voeding, dan kies je voor veel groenten, fruit, volkorenproducten, noten en je eet een paar keer in de week vis. Je eet weinig producten die gemaakt zijn van wit meel zoals wit brood en koekjes. Je eet weinig rood of bewerkt vlees, zoals worst. Je nuttigt weinig zoete dranken waarin suikers zitten.

Gezond koken

Je wilt afvallen, daarbij kun je ook iedere dag gezond koken. Dit kost in het begin misschien wat meer tijd om uit te zoeken wat je kunt eten en wat niet. Maar het zal je leefstijl veranderen en je gaat je ook veel fitter voelen. Zorg er daarom voor dat je ook gaat ervaren wat je allemaal kunt koken. Het hoeft geen uren te kosten om een gezonde maaltijd te serveren, het kan ook sneller klaar staan en heb je een keer geen tijd? Kook een keer voor twee dagen, ook dat is niet erg. Het voordeel is dat je nu twee dagen gezond kunt eten en de tweede dag sneller aan tafel kunt, want het eten is al klaar! Bij een gezonde maaltijd kun je denken aan vooraf soep, dan aardappelen met groenten en mager vlees en dan nog een toetje, dit kan kwark zijn bijvoorbeeld. Je hoeft niet iedere dag drie gangen te eten, maar sommige mensen zijn het gewend en hebben het echt nodig. Bekijk daarom wat je gezin nodig heeft en pas daarop het gezond koken aan. Je zou ook een keer een salade klaar kunnen maken, deze is snel klaar en gezond. De ene keer heb je nou eenmaal meer tijd om te koken dan de andere keer. Het kan alleen wat lastiger zijn als je niet kunt koken (dat zijn er maar weinig) en koken niet leuk vindt. Dit kun je echter wel leren en je kunt de taken verdelen. Zorg dat je om de beurt gaat koken, zodat niet een persoon de hele week creatief moet zijn aan het aanrecht. Je kunt zoveel maaltijden klaarmaken, alleen de groenten of het vlees aanpassen en je hebt al weer een compleet andere maaltijd met andere smaken. Variatie breng je zelf aan en zo kun je dagelijks gezond koken!

Dieet en afslanken

Je kunt met een dieet afslanken. Gezond eten kan ook een dieet zijn. Sommige dieetvormen zijn namelijk gezond. Maar je moet er wel goed op letten dat je lichaam niets tekort komt. Sommige dieetvormen, zoals het fruitdieet, kun je bijvoorbeeld maximaal drie weken volgen, omdat je lichaam anders tekorten krijgt. Let daar dan ook goed op, zodat je weet wat je lichaam nodig heeft. Je zult het ook aan je gezondheid merken wanneer je aan iets tekort hebt. Gezond eten is daarom altijd belangrijk, ook als je af wilt slanken met of zonder dieet. Bij het afvallen met een dieet is het sowieso fijn als je een dieet hebt wat je vol kunt houden. Daardoor zie je snel resultaat. Dit is allemaal motiverend voor jou om door te gaan en je doel te bereiken. Gezond eten wil ook zeggen genoeg groenten en fruit eten. Haal daarom alle ongezonde tussendoortjes uit je eetpatroon en neem een keer een wortel of een handje noten. In het begin is dat even wennen, maar daardoor kun je ook afslanken en kun je toch verantwoord en gezond eten.

Gezond tussendoortje

Een gezond tussendoortje, denk eens aan een wortel, een peer, een appel of een handje noten. Noten zijn erg gezond en fruit ook. Sommige mensen denken bij tussendoortjes aan koek en snoep, maar dat zijn echte dikmakers en je wilt gezond eten. Laat dit dan ook staan en zorg dat je echt gezonde tussendoortjes gaat nemen. Het kost even wat tijd om van de ongezonde snacks af te stappen, maar als je eenmaal weet wat je van de gezonde tussendoortjes lekker vindt, krijg je daar vanzelf zin in. Je bereikt ook meteen resultaat dus ook dat is een reden om vol te houden en om lekker gezond te blijven eten.

Ontbijten is gezond

Je kunt de dag niet beter beginnen dan met een goed ontbijt. Na de nachtrust moet je lichaam weer geactiveerd worden en hoe kan dat beter dan met een gezond ontbijt? Alles wordt weer in gang gezet en je lichaam gaat weer aan het werk. Je krijgt energie binnen en daarmee kun je de dag ook goed starten. Je krijgt niet de hele dag door die lekkere trek of die rammelende buik omdat je honger hebt. Met een goed ontbijt begin je de dag goed en kun je meteen starten met bijvoorbeeld je werk. Hetgeen ook goed is tijdens het eten, is dat je de tijd neemt om te eten en te kauwen. Het verteren begint namelijk al in je mond, als je gaat kauwen. Het is dan ook beter om rustig te eten in plaats van alles snel naar binnen te werken. Ook dat is een onderdeel van gezond eten.

Gezonde maaltijden

Er zijn veel gezonde maaltijden die je kunt nuttigen. Soms zie je in de winkel kant en klaar maaltijden waarop staat dat ze gezond zijn, je ziet aardappelen, vlees en groenten, maar is dat ook werkelijk zo gezond? Nee. Er zijn vaak stoffen toegevoegd omdat het langer houdbaar moet zijn. Je kunt het daarom beter zelf klaarmaken en vaak is dat ook goedkoper. Desnoods maak je meteen een gezonde maaltijd klaar voor twee dagen, maar zorg dat je het zelf gaat bereiden. Je weet dan namelijk wat je toevoegt aan je maaltijd en je kunt kleur- geur en smaakstoffen vermijden. Deze geven soms wel wat meer smaak aan je eten, maar het zijn ook dikmakers en dus niet gezond voor je lichaam. Als je aan je gezondheid wilt werken dan doe je er goed aan om iedere dag je eigen maaltijden te bereiden. Neem de tijd om iedere week te bekijken welke maaltijden je klaar kunt maken. Wissel daarin genoeg af, zodat het niet saai gaat worden voor jou en de andere gezinsleden. Je kunt eenvoudige en uitgebreide gezonde maaltijden maken. Let daarom goed op hoeveel tijd je hebt en besteed er de ene keer wat meer tijd aan dan de andere keer. Je gaat er vanzelf meer plezier in krijgen. Zorg dat je daar nu ook gebruik van gaat maken en ontdek hoeveel je kunt bereiken met gezond eten. Voordat je het weet ben je afgevallen en heb je je doel bereikt. Gezond eten is even een knop die je om moet zetten, maar als dat is gelukt dan kun je daar straks automatisch goed mee omgaan.

Stel je in op gezond eten

Je kunt jezelf er op instellen om gezond te eten. Laat alle zoete producten staan en zorg dat je zo min mogelijk suikers en vetten binnen krijgt. Je mag wel iets aan vetten binnenkrijgen, maar dan de gezonde vetten. Als je je lichaam er op in kunt stellen om gezond te eten, dan denk je voordat je gaat eten goed na over wat je pakt. Je wilt gezond eten, afvallen of op gewicht blijven en dus niet aankomen, daarbij moet je je mentaliteit soms ook veranderen. Als je gezond wilt eten, dan kan dat. Maar haal dan alle lekkernijen en zoetigheden thuis weg uit de kasten, zorg dat je hele gezin een verandering door wil maken en gezond wil eten. Dit maakt het iedereen veel gemakkelijker en de verleidingen zullen dan grotendeels achterwege blijven:

  • Houd je doel steeds voor ogen en leef ernaar als je gezond wilt eten. Sla een gebakje op de verjaardag over en neem een handje nootjes bijvoorbeeld.
  • Tussendoortjes kunnen vervangen worden door gezonde snacks, noten, wortel of een stuk fruit. Het is na een tijdje net zo lekker, het is alleen even wennen en een kwestie van de knop omzetten.
  • Zorg dat de verleidingen in huis niet aanwezig zijn en vertel anderen wat je aan het doen bent, dat je dus gezond wilt eten. Vraag of zij je ook niet willen vragen om een koekje of snoepje. Hierdoor kun je het gemakkelijker volhouden.
  • Begin de dag met een goed ontbijt, dit is een goede start van de dag. Je lichaam zet alles in werking en je hebt energie om de dag goed te starten.
  • Eet op tijd, drie maaltijden per dag.
  • Het beste kun je na acht uur in de avond niets meer eten, omdat je lichaam dan alles minder snel zal verteren en de kans dat het dan in vetten om wordt gezet is veel groter.
  • Let goed op wat je eet, kook iedere dag gezond en neem samen de tijd om van het eten te genieten. Je kunt veel recepten gebruiken en in de weekenden samen uitgebreid koken, dit maakt het leuker en gezelliger. Geniet van de eetmomenten en van het gezonde eten, je voelt je snel fitter en energieker.