Zoete rode bieten smoothie

Rode bieten smoothie

Rode bieten in een smoothie?! Jazeker. Ook bieten zijn namelijk heel gezond. En ook bij bieten (net als bij boerenkool) sta ik niet heel erg te springen als ze ’s avonds op mijn bord liggen. Ik word wel heel blij van deze bieten smoothie als ontbijt (je proeft de bietjes nauwelijks), al is het maar om de kleur. De kleur is door de bietjes eigenlijk intens roze-paars-rood, maar het was zo intens dat mijn camera die kleur niet helemaal exact kon vastleggen :-).

Na wat research hier de gezondheidsfeiten van rode bieten (ook wel krootjes genoemd) op een rijtje: Bietjes ontgiften het lichaam (weg met die kater), werken ontstekingsremmend, bevorderen het zuurstoftransport door je bloed (heel fijn voor sporters en mensen met hartklachten) en je spijsvertering wordt er heel blij van. Bieten bevatten weinig calorieën en geven een flinke boost aan je immuunsysteem. Ze zitten namelijk boordevol vitamines (A en C), mineralen (ijzer, magnesium, kalium en foliumzuur), anti-oxidanten en voedingsvezels. Kom maar op met die smoothie dus!

Recept rode bieten smoothie

Ingrediënten (voor 1 groot glas)
– 1 rode biet, voorgekookt en geschild
– Handjevol (gedroogde) cranberry’s
– 75 g (diepvries) frambozen
– Klein glas vers geperst sinaasappelsap of water
– 4 el havermout (eventueel glutenvrij) of quinoa-haver
– Eventueel: gember

Bereidingswijze
Ik gebruikte voorgekookte bietjes dus ik haalde alleen nog even de schil eraf. De cranberry’s kun je eventueel een nachtje laten weken, maar ik deed dat zelf niet. Verder kun je gewoon alles in de blender doen en het fijn pureren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *