Zoete aardappel frittata met feta en boerenkool

Na meer dan een week goed ziek te zijn geweest (net als half Nederland) ben ik eindelijk weer up and running. Ik heb ladingen verse sapjes, groenten, fruit en gezonde maaltijden naar binnen gewerkt om maar zo snel mogelijk te herstellen. Zo maakte ik ook twee keer deze mega gezonde frittata met zoete aardappel, feta en boerenkool – een keer als lunch en een keer als avondmaaltijd. De zachte, zoete smaak van de bataat (zoete aardappel) past goed bij het zoute van de feta, en de knoflook geeft er een lekkere twist aan.

zoete aardappel frittata

Zoete aardappel en boerenkool worden beide gezien als superfood: het zijn voedingsmiddelen die bomvol gezonde vitamines, mineralen  en anti-oxidanten zitten. Zo bevatten boerenkool en zoete aardappel met name heel veel vitamine A, C en K (zelfs veel meer dan de benodigde aanbevolen dagelijkse hoeveelheid). Verder zijn ze rijk aan vitamine B1, B2, B6 en B11, calcium, kalium, ijzer, magnesium, mangaan (mangaan is o.a. belangrijk voor het opnemen van voedingsstoffen en voor de werking van de schildklier), etc. Daarnaast staan boerenkool en knoflook bekend om hun ontstekingsremmende werking. Een ideaal gerecht om te eten als je beter wilt worden dus!

Recept zoete aardappel frittata met feta en boerenkool

Het recept is voor een of twee personen, afhankelijk van je eetlust. Je kunt de zoete aardappel frittata eten als lunch of als (bijgerecht bij het) avondeten. Ik at het met ruccola sla erbij, de kruidige smaak past goed bij de zoete aardappel en de zoute smaak van de feta. Indien je niet vegetarisch bent kun je eventueel bacon toevoegen, dat lijkt me er heerlijk bij.

Ingrediënten
– 200 g zoete aardappel, geraspt of in dunne plakjes
– 1 handje boerenkool (20 g)
– 2 eieren
– 1 klein teentje knoflook
– 35 g feta (geitenkaas kan ook)
– zout en peper
– (kokos)olie of boter, om in te bakken

Bereidingswijze (± 15 minuten)
1. Snij de zoete aardappel in dunne plakjes of rasp het grof. Pel en snij het teentje knoflook fijn.
2. Kluts de eieren en voeg naar smaak zout en peper toe. Verkruimel de feta erdoor. Als je het lekker vindt kun je een scheut (plantaardige melk) toevoegen aan de eieren, ik deed dit zelf niet.
3. Bak de knoflook en de zoete aardappel kort aan in een pan (met een dikke bodem) op middelmatig vuur.
4. Strooi het handje boerenkool erover en giet het ei-mengsel erover. Zet het vuur laag en zet de deksel op de pan. Laat de frittata ongeveer 5 minuten bakken, of tot de eieren gestold zijn en de feta zacht (en gesmolten) is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *