Suikervrije chocolade met dadels en quinoa

Zoals jullie allemaal weten ben ik een rasechte chocoholic. Mijn vriendinnen kunnen zich nog altijd verbazen over de kilo’s chocolade (kilo’s ja… oeps) die hier elke maand verdwijnen. Je kunt je voorstellen dat het nogal een gemis was toen ik mijn inname van geraffineerde suikers moest beperken. Gelukkig was mijn eerste ervaring met rauwe chocolade positief (lees hier mijn review van de raw Lovechock reepjes) en verkopen ze tegenwoordig gewoon cacaoboter bij de biologische supermarkt. Als overtuigende chocoholic was het nu dus eindelijk eens tijd voor zelfgemaakte chocolade! Het werd een heerlijke plak rauwe chocolade met dadels, gepofte quinoa, noten en kokos…

Rauwe chocolade

Inmiddels ben ik al best gewend geraakt aan geraffineerde suikervrije snacks, maar zelfs mijn collega’s vonden de chocolade erg lekker. De chocolade is vrij zacht, maar smelt niet op je tong zoals ‘normale’ chocolade. De chocolade wordt (net als bij de Lovechock reepjes) gezoet met gedroogde vruchten en voor de krokante touch heb ik heb nog wat gepofte quinoa, noten en kokos toegevoegd.

Uiteraard kun je eindeloos variëren met de ingrediënten. Voeg je favoriete gedroogde vruchten toe (gedroogde vijgen of banaan staan voor de volgende keer op mijn lijstje) of denk aan gedroogde chilipeper, kaneel of lavendel als lekkere smaakmaker. Ik gebruikte gebrande cacaopoeder, maar je kunt ook rauwe cacaopoeder gebruiken als je het nog gezonder wilt maken.

Recept suikervrije chocolade (met dadels en quinoa)

Ingrediënten
– 125 g cacaoboter
– 75 g (rauwe) cacaopoeder
– 60 g kokosolie
– 75 g quinoa
– 100 g medjoul dadels
– 50 g noten
– 50 g geraspte kokos
– 1 tl vanille extract

Bereidingswijze
1. Verwarm een pan, zet het vuur laag en doe de quinoa er in. Doe een deksel op de pan en pof de quinoa in ongeveer twee minuten, terwijl je de pan constant in beweging houdt.
2. Smelt de cacaoboter in een pan op laag vuur met de kokosolie, de cacaopoeder en het vanille extract. Roer het regelmatig door zodat het niet verbrand.
3. Doe de medjoul dadels en noten kort (ongeveer 30 seconde) in een keukenmachine of hakmolen (bijv. op de ijsblokjesstand) zodat je fijngehakte stukken krijgt (niet te fijn natuurlijk, dan wordt het een pasta). Uiteraard kun je de noten en dadels ook met een mes klein snijden.
4. Doe de gepofte quinoa, de geraspte kokos en het dadel-notenmengsel in een met bakpapier bedekte springvorm of een siliconen bakvorm. Giet de gesmolten chocolade over de droge ingrediënten. Zet de bakvorm drie uur in de koelkast zodat de chocolade uit kan harden.
5. Snij de chocolade in stukken met een scherp mes. Zet een grote kop thee of maak een lekkere kop koffie, zet je favoriete muziek aan en geniet van je homemade, best gezonde chocolade!
Bewaar de chocolade in een luchtdichte doos in de koelkast.

suikervrije chocolade

Volg Perfect Housewife – to be @
Instagram | Facebook | Twitter | Bloglovin

Print Friendly, PDF & Email

One thought on “Suikervrije chocolade met dadels en quinoa

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *