Shakshuka: gepocheerde eieren in tomatensaus

Shakshuka is een ontzettend simpel maar smaakvol gerecht wat waarschijnlijk iedereen wel kent. In feite is shakshuka gewoon gepocheerde eieren in tomatensaus. Je hebt er maar een pan voor nodig en grote kans dat je de ingrediënten al wel in huis hebt. Een ideaal gerecht om wat extra groentes binnen te krijgen en oude restjes op te maken. Lekker als lunch, of als makkelijke avondmaaltijd met wat (plat)brood en een groene salade. In Oosterse landen eten ze het zelfs wel eens als ontbijt, maar dat is voor mij dan weer net iets te heftig.

Shakshuka

Wij eten shakshuka het liefst knus op de bank met een bord op schoot. Met een lepel, of gewoon met zelfgemaakt platbrood. Het ultieme simpele bestaan, af en toe is dat heerlijk. Als het maar goed is.

Dit gerecht is echter ook perfect geschikt wanneer je van meer explosieve smaakcombinaties houdt. Voeg bijvoorbeeld fêta toe of maak het wat pittiger door cayennepeper of rode chilipeper toe te voegen. En als je koriander naar zeep vindt smaken – een vaak gehoorde klacht – dan kun je dat natuurlijk gewoon weglaten of vervangen door (meer) peterselie.

Geniet ervan!

Recept shakshuka

Ingrediënten (voor 2 personen)
– 1 ui
– 1 paprika (ik ging voor een halve rode en een halve gele)
– 4 tomaten (of 1 blik tomatenblokjes)
– 1 el tomatenpuree
– 1 takje tijm
– 1 takje platte peterselie
– ¼ tl komijnzaad
– 4 eieren
– peper en zout
– klein handje verse koriander
– 1 el roomboter of olie om in te bakken

Bereidingswijze (± 30 minuten)
1. Snipper de ui en snij de tomaten en paprika’s in blokjes.
2. Verhit ondertussen de boter of olie in een pan en bak de ui glazig op laag vuur. Voeg de tomatenpuree toe en laat het 5 minuten bakken onder constant roeren.
3. Voeg vervolgens de tomaten, paprika’s, tijm, peterselie en komijn toe en laat het 10 minuten bakken. Roer goed door en breng op smaak met peper en zout.
3. Maak 4 kuiltjes in het tomatenmengsel en breek de 4 eieren in de 4 kuiltjes. Laat de eieren op laag vuur zachtjes garen met de deksel op de pan.
4. Haal de pan van het vuur wanneer het eigeel naar wens is (afhankelijk van je smaak is dit ergens tussen halfgaar en gaar).Dit zal zo’n 6 tot 8 minuten duren.
5. Strooi de verse koriander erover en serveer eventueel met wat (plat)brood, Griekse of Turkse yoghurt, komkommer of een groene salade.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *