Rode paprikaspread met rozemarijn

Deze zoet-frisse, romige rode paprikaspread is niet alleen heerlijk op brood (helemaal op toast!), maar ook lekker bij crackers of om je komkommerschijfjes of chips in te dippen. En ik durf zelfs te wedden dat het lekker is als smaakvolle pastasaus. En je hebt maar vijf ingrediënten nodig! Scroll naar beneden voor het recept van deze fijne homemade spread van geroosterde rode paprika met rozemarijn.

Paprika spread met cashewnoten-crème en rozemarijn (PH2b)

Nu ik dankzij mijn nieuwe baan weer wat meer structuur en regelmaat in mijn leven krijg lukt het ook veel beter om gezond te eten. Ik eet best vaak op een dag, maar voornamelijk gezonde dingen. Naast de double chocolate almonds die ik van het blog van Food Bandits maakte (als lekkere snack voor mijn 4-uursdipje) neem ik verder bergen komkommers, cherrytomaatjes, peren, bananen en ander fruit mee. En hoewel ik dol ben op mijn bammetjes met kaas (vaste prik) als lunch, was het dus wel eens tijd voor wat variatie voor mijn broodbeleg. Hoewel de combinatie van kaas en paprikaspread eigenlijk ook erg goed klinkt.

Het recept komt uit mijn (op dit moment) favoriete kookboek: The Green Kitchen (waar ik laatst al eens een review over schreef). Wat een prachtig boek is het toch. Bij gebrek aan zonnebloempitten gebruikte ik cashewnoten, maar die geven juist een extra romige textuur aan de spread. Je kunt eventueel nog wat knoflook toevoegen voor een wat scherpere smaak. Verder is het extra lekker met verse kruiden zoals peterselie of basilicum.

Deze spread is ook geschikt voor iedereen die veganistisch, suikervrij, glutenvrij of koemelkvrij eet :-).

Recept rode paprikaspread met rozemarijn

Ingrediënten (voor ± 250 g) 
– 3 rode paprika’s
– 75 g cashewnoten (of zonnebloempitten, zoals in het originele recept)
– snufje cayennepeper
– sap van ½ citroen
– de naaldjes van 2 takjes rozemarijn
– (zee)zout

En verder:
– keukenmachine

Bereidingswijze
1. Verwarm de oven voor op 200°C.
2. Halveer de paprika’s en verwijder de zaadlijsten. Leg ze met de holle kant naar beneden op een bakplaat en schuif de plaat in de oven. Rooster de paprika’s 40 minuten, of tot het velletje licht verbrand is. Je huis vult zich met een heerlijk zoete paprika geur uit de oven.
3. Haal ze uit de pan en laat ze afkoelen. Rooster ondertussen de cashewnoten lichtjes in een koekenpan met de zout en een snufje cayennepeper.
4. Als de paprika’s zijn afgekoeld kun je ze gemakkelijk ontvellen. Snij ze in stukjes en doe ze samen met de cashewnoten, het citroensap en de rozenmarijn in een blender of keukenmachine. Pureer tot je een gladde spread hebt en pas eventueel nog de smaak aan.
5. Bewaar maximaal twee weken in een luchtdichte glazen pot in de koelkast.

Volg Perfect Housewife – to be @
Instagram | Facebook | Twitter | Bloglovin

Print Friendly, PDF & Email

9 thoughts on “Rode paprikaspread met rozemarijn

  1. Net gemaakt maar dan de easy way: kant en klaar geroosterde paprika’s. En ik heb zonnebloempitten gebruikt. Echt heel erg lekker. Vanavond op een toastje, morgen op mijn knäckebrödje, hmmm. Verheug me er nu al op 🙂

    1. Het is echt een fijne spread hè! Mijn pot haalt nooit het einde van de week. Slim dat je kant en klaar geroosterde paprika’s hebt gebruikt, en leuk dat je een berichtje achterlaat! Geniet ervan!

      1. Dankjewel Peggy! Ja lekker om zo eens af te wisselen. En fijn dat het zo gezond is. Dat maakt het helemaal de moeite waard toch :-).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *