Gezonde perencrumble (zonder oven!)

Crumbles met appels of peren zijn goddelijk! Er staat al een minder gezond recept voor appel-perencrumble op het blog (ook een aanrader!), maar die wilde ik graag omtoveren tot een gezonde variant. En waarom zou het dan niet als ontbijt kunnen?! Omdat ik het een gedoe vind om ’s ochtends de oven aan te zetten bakte ik deze gezonde perencrumble met havermout gewoon in een koekenpan. Dan kun je binnen 10 minuten smullen!

Perencrumble

Het ontbijt blijft toch echt mijn favoriete maaltijd. Misschien omdat een goed ontbijt gewoon een relaxte start van de dag is; dan begin je de dag al blij omdat je net lekker hebt gegeten. En omdat ik toch wel echt van maaltijd – naar snack – naar maaltijd leef kan ik me ’s avonds al echt verheugen op het ontbijt voor de volgende ochtend.

Toch probeer ik wel altijd gezonde varianten te bedenken zodat ik me lekker energiek voel. Eerder bedacht ik al eens 7 gezonde (geraffineerde suikervrije) ontbijtjes, en dit recept is daarop een mooie aanvulling.

De kans is groot dat je alle ingrediënten al in huis hebt, dus ideaal om morgenochtend goed te starten met deze fijne perencrumble. Als je het extra speciaal wilt maken (bijvoorbeeld in het weekend) kun je sinaasappelrasp toevoegen. Dat geeft een extra frisse touch aan de perencrumble. En extra lekker met een klodder (magere) kwark of in de yoghurt!

De perencrumble is iets minder krokant dan wanneer hij in de oven gebakken wordt, omdat het sap uit de peer de havermout toch weer iets zachter maakt, maar dat doet wat mij betreft niets af aan de smaak. Bovendien geven de fijngehakte noten de crumble alsnog een lekkere crunch.

Wanneer je glutenvrije havermout gebruikt is dit recept ook geschikt voor mensen met coeliakie. Bovendien is het lactosevrij en vrij van geraffineerde suikers (er zit natuurlijk wel suiker in de honing en peren).

Recept perencrumble met havermout

Ingrediënten (voor 1 persoon)
– 1 el kokosolie
– 5 el havermout (eventueel glutenvrij)
– 1 el fijngehakte noten
– 1 el kokosrasp
– ½ tl kaneel
– 1 peer
– 1 tl honing
– Optioneel: ¼ tl sinaasappelrasp

Bereidingswijze (10 minuten)
1. Smelt de kokosolie in een warme koekenpan op middelmatig vuur. Als je van sinaasappel houdt kun je de rasp van een (goed gewassen) sinaasappel toevoegen als de kokosolie gesmolten is.
2. Meng de droge ingrediënten door elkaar en bak ze in de kokosolie. Schep het mengsel regelmatig om totdat het goudgekleurd is.
3. Schil ondertussen de peren en verwijder het klokhuis. Snij de peren in kleine blokjes.
4. Voeg de blokjes peer en de honing toe aan de crumble en bak het kort totdat de blokjes peer ook verwarmd zijn. Lekker met een klodder (magere) kwark of in de yoghurt.

Geniet van je ontbijtje!

Print Friendly, PDF & Email

3 thoughts on “Gezonde perencrumble (zonder oven!)

  1. Hoi Chris, dit havermoutreceptje is lekker, en zo klaar, heerlijk,!!!! Ook lekker met wat plakjes banaan erdoor. Voor herhaling vatbaar. Eens wat anders dan havermoutsepap.

    1. Hi Marian, wat leuk om te horen dat het in de smaak valt! Ik vond het ook een fijne variatie op de standaard havermoutpap ja, haha. Ik ga het de volgende keer eens met banaan eten, goed idee. 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *