Gezonde ovenpannenkoek (ovenbaked pancake) met appel

Ontbijten is voor mij regelmatig een tweestrijd tussen zo lekker mogelijk eten en dat zo gezond mogelijk te doen. Dit recept voor een ovenpannenkoek met appel is het beste van beide werelden. Het is niet alleen lekker en makkelijk (want het moet natuurlijk ook niet teveel moeite kosten) maar ook nog eens hartstikke gezond. Ideaal met al die goede voornemens voor 2015! Bovendien is het glutenvrij, koemelkvrij (en lactosevrij) en vrij van geraffineerde suikers.

Mocht jouw goede voornemen toevallig juist zijn dat je meer gluten, melk en suiker wil eten, lees dan ook even verder. Ik heb verschillende alternatieve meelsoorten op een rijtje gezet (met uitleg!) zodat het recept gemakkelijk aan te passen is naar jouw wensen.

Ovengebakken pannenkoek met appel

Over goede voornemens gesproken…

Het einde van 2014 ging bepaald niet zoals gepland. Voor mijn gezondheid moest ik in december een tijdje glutenvrij, suikervrij en koemelkvrij (dat doe ik trouwens nog steeds) eten en ik was van plan om allemaal geschikte recepten voor de feestdagen te delen met jullie. Ik was echter ontzettend moe en mijn eetlust was totaal verdwenen (lees: ik werd overal kotsmisselijk van), en dat gaat natuurlijk niet zo goed samen met een foodblog. Ik was bijna van plan om het bloggen helemaal op te geven  maar de leuke reacties en de bezoekersaantallen geven toch heel veel voldoening en genoeg motivatie om door te gaan. Ik ben dus toch weer terug en mijn eetlust inmiddels gelukkig ook weer (thaank god!).

Voor 2015 heb ik natuurlijk heel veel op mijn (food) bucket list staan. Ik wil nog ontzettend veel leren, maken en proeven en natuurlijk alles met jullie delen.  Macarons, taarten, koekjes, lekkere hapjes, you name it… Binnenkort zet ik mijn food bucket list op een rijtje en wordt het een project om elke maand iets af te kunnen strepen.

Recept gezonde ovenpannenkoek met appel

Terug naar de ovengebakken pannenkoek met appel. Het relaxte aan dit ontbijt (ook erg lekker als lunch overigens) is dat je alleen even je appeltje moet schillen en snijden, en je vervolgens gewoon alles in de keukenmachine (/hakmolen) gooit en het beslag daarna alleen nog even in een ingevette ovenschaal of gietijzeren pan giet en het de oven inschuift. Zo relaxt kan ontbijten zijn. Heb je ondertussen mooi tijd om je sinaasappeltjes uit te persen.

Je moet van tevoren alleen even kiezen voor welke meelsoort je gaat, en dat is natuurlijk ook heel bepalend voor de smaak. Je kunt gewoon 100 g patentbloem, speltmeel of volkorenmeel gebruiken en ongeveer 120 ml (plantaardige) melk. Dan is het niet glutenvrij maar komt het wel het meest in de buurt van een gewone pannenkoek. Of je kiest net als ik voor een mengsel van havermout en een andere soort meel. Hop in de keukenmachine (met de andere ingrediënten natuurlijk) en klaar!

Ik koos zelf voor een combinatie van havermout en kokos. Havermout is gezond en chill en kokos vind ik nou eenmaal erg lekker. Kokosmeel neemt echter veel vocht op , waardoor je een stuk minder meel (15 g) nodig hebt om dezelfde consistentie te krijgen van je baksel dan wanneer je bijvoorbeeld 50 g volkorenmeel, rijstmeel of boekweitmeel (o.i.d.) gebruikt. Bovendien voeg je dan wat extra vocht toe. Je kunt ook amandelmeel gebruiken, maar dat is wat prijziger en wat vetter. Voeg dan niet 2 hele eieren toe maar hou een klein beetje achter. Witte rijstmeel (verkrijgbaar bij de toko) is ook erg lekker, dat maakt het net wat zoeter.

Gezonde ovenpannenkoek met appel

Ingrediënten (voor 2 personen)
– 50 g havermout
– 15 g kokosmeel (of 50 g rijstmeel, amandelmeel, speltmeel, boekweitmeel, etc.)
– 120 ml (amandel)melk
– 2 eieren
– 1 tl vanille extract
– 1 tl kaneel
– 1 tl baking soda (bijvoorbeeld van Jacob Hooy)
– snuf zout
– 1 appel (bijvoorbeeld Goudreinette)
– kokosolie, om de pan mee in te vetten
– (extra) kokos, honing en vers fruit voor er op

Bereidingswijze (± 20 minuten)
1. Verwarm de oven voor op 180 °C.
2. Schil de appel en snij hem in plakjes. Vet een ovenschaal of gietijzeren pan in met kokosolie en leg de plakjes appel er in.
3. Doe alle ingrediënten in een hakmolen (of gebruik een staafmixer) of keukenmachine en maal het door elkaar. Giet het in de ovenschaal of gietijzeren pan.
4. Bak de ovenpannenkoek in 20 minuten gaar. Eet lekker met wat honing, vers fruit en wat extra geraspte kokos (of met gewone keukenstroop als je niet voor geraffineerde suikervrij gaat).

Paleo ovenpannenkoek

Print Friendly

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *