Gezonde chocolademousse (geschikt voor elk dieet!)

Als we uit eten gaan heb ik thuis vaak al uitgebreid de kaart bestudeerd. En dan met name de desserts. Zelfs als ik mijn halve hoofdgerecht laat staan bestel ik toch nog een toetje (behalve als het er écht niet meer bij past), want ik ben nu eenmaal een rasechte zoetekauw. Mijn vriend snapt daar niks van en vindt dat ook eigenlijk helemaal niet oké. Je bord niet leeg eten betekent ook geen toetje eten.

Zijn betoog over voedselverspilling en je bord leeg eten eindigt steevast met het verhaal dat vroeger bij zijn opa en oma het toetje gewoon op hetzelfde bord als het hoofdgerecht geserveerd werd. Toen was dat heel gewoon, maar gelukkig voor mij is dat al lang verleden tijd. Want hoe smakelijk mijn hoofdgerecht ook is, ik denk toch dat de baklava of tiramisu lekkerder smaakt zonder…

Gezonde chocolademousse

Thuis eet ik echter bijna nooit een toetje, behalve als we eters hebben (dan maak ik bijna altijd deze goddelijke appel/peren-crumble, zo lekker!). De toetjes uit de supermarkt zijn vaak niet helemaal mijn ding (behalve crème brûlee, shame on me) en zijn ontzettend ongezond. Wist je bijvoorbeeld dat er in zo’n bakje romige vanillekwark in totaal (450 g) wel 2250 calorieën zitten! Ik tel nooit calorieën, dus toen wij daar na jaren achter kwamen viel ik van mijn stoel van verbazing én brak mijn klomp. Vroeger at ik rustig zo’n bakje leeg in twee dagen…

Gelukkig bestaan er ook recepten voor toetjes die wél gezond zijn (naast yoghurt met fruit)! Ondanks de no-sugar-challenge heb ik namelijk nog steeds mijn dagelijkse portie chocolade en zoetigheid nodig. Op het blog van Blij zonder suiker vond ik bijvoorbeeld dit super makkelijke recept voor suikervrije, glutenvrije en zelfs lactosevrije chocolademousse zónder ei.

Ik paste het recept iets aan naar mijn smaak en het was inderdaad heerlijk (gezond)! Ideaal voor speciale diëten en mensen die bewust leven. Deze hoeveelheid is goed voor twee grote porties of vier kleine porties (of drie precies goede porties ;-). Het is namelijk wel erg machtig!

Ingrediënten
– 1 avocado
– 2 rijpe bananen
– 1 tl kaneel
– 1 tl koekkruiden
– 2 el cacao
– 1/2 tl vanille extract
– 2 el geraspte kokos
– klein scheutje amandelmelk, ongezoet (of sojamelk)

Bereidingswijze
1. Maal eerst de kokos fijn in de blender, en voeg daarna de andere ingrediënten toe (behalve de melk.
2. Voeg een klein scheutje amandelmelk toe en klop het eventueel nog kort met een garde zodat het wat luchtiger is. Als je daar geen zin in hebt kun je dat ook niet doen natuurlijk.
3. Dek het af en laat het een uur voor serveren opstijven in de vriezer.

Volg Perfect Housewife – to be @
Instagram | Facebook | Twitter | Bloglovin

Print Friendly, PDF & Email

2 thoughts on “Gezonde chocolademousse (geschikt voor elk dieet!)

  1. Ik had dit recept in mijn hoofd zitten maar wist niet meer waarom. Nu weet ik het weer. De swap! Sorry! Ik doe gewoon nog een receptje. 😀

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *