Sugar challenge: 7 suikervrije ontbijtjes

Misschien heb je het al meegekregen via social media, maar ik doe deze maand dus de no-sugar-challenge. Oftewel: ik probeer de hele maand geraffineerde suikers te vermijden. Hoog tijd om op zoek te gaan naar een lekker suikervrij ontbijt!

Toen ik de sugar challenge begon was het toch even slikken. Maart is namelijk de meest verschrikkelijke maand van het jaar voor mij (haha sorry voor de positieve insteek) met een hertentamen, een scriptie deadline, stage en alle andere drukte. Zou het wel verstandig zijn om mezelf nog eens extra uit te dagen? Geen chocolade ten tijden van stress?!

Suikervrij ontbijt

Aan de andere kant heb ik juist zoveel mogelijk energie nodig. Inmiddels weten we allemaal dat geraffineerde suikers erg belastend (kunnen) zijn voor ons lichaam en die energie steek ik deze maand liever in mijn hersenen. Bovendien is het alweer bijna lente (hoera!) en dus alweer bijna zomer en bikini-tijd. Toch maar aan die sugar-challenge beginnen dus. Het is ook maar voor 30 dagen. Dat moet ik wel kunnen, toch?

Om de uitdaging leuk te houden heb ik zeven gezonde variaties voor het ontbijt op een rijtje gezet. Variatie is essentieel. Niet alleen omdat je zo elke dag verschillende voedingsstoffen binnenkrijgt (en het dus gezonder is), ook zodat je ‘dieet’ minder eentonig is en je het dus langer volhoudt.

Opmerking
In sommige recepten wordt honing gebruikt. Ondanks dat honing een natuurlijk product is heeft het dezelfde invloed op je bloedsuikerspiegel als suiker. Je kunt honing dus helaas ook niet onbeperkt gebruiken als je voor suikervrij gaat.

1. Smoothies

Het was misschien al duidelijk maar mijn favoriete ontbijt is toch echt met smoothies. Geen zware koolhydraten maar een fris en snel ontbijt waar ik heel veel energie van krijg. Bij de meeste smoothies is het een kwestie van even met een blender en staafmixer de ingrediënten pureren en klaar is kees. Smoothies die toch wat snijwerk vergen kun je eventueel de avond van tevoren klaarmaken door het fruit gesneden in de koelkast of vriezer te bewaren.

Klik hier voor de lekkerste smoothie recepten!

2. Havermout

Op dit moment is havermout helemaal terug van weggeweest. Hoewel het bij mij al 20 jaar tot mijn vaste ontbijtje behoort worden nu talloze variaties her-ontdekt en is het een ware hype. Elke ochtend komen de meest inspirerende creaties voorbij op Instagram. Logisch, want het is heel gezond! Ook is het geschikt voor mensen die glutenvrij willen eten (gebruik bijvoorbeeld quinoa-haver).

Je kunt havermout op verschillende manieren eten:

  • ‘Gewone’ havermoutpap: deze manier is het makkelijkst. Gewoon havermout met warme (plantaardige ongezoete) melk of water. Voeg naar smaak een handje noten, kaneel, koekkruiden, vers of gedroogd fruit, een klein beetje honing*, wat geraspte kokos of wat superfoods toe. Mijn favoriet? Havermout met water, brinta, geraspte appel, kaneel en amandelschaafsel. Heerlijk!
  • Overnight oats: maak voor het slapen gaan een kommetje havermout klaar met (plantaardige ongezoete) melk of water, warm het ’s ochtends alleen nog even op en breng het op smaak met bovenstaande smaakmakers.
  • Baked oats: maak je dagelijkse havermoutpapje klaar en bak het in de oven op 180 °C tot de bovenkant lekker krokant is.
  • Gewoon in de yoghurt of door smoothies

Voor meer havermout inspiratie (bijv. baked oats met zoete aardappel!) kun je kijken op het mooie blog O she glows.

3. Banaan-ei pannenkoekjes

Samen met de havermoutpap komen deze gezonde pannenkoekjes het meest voorbij op social media. Supergezond en superlekker! Na een flinke zoektocht kon ik nog steeds niet achterhalen wie deze masterlijke combinatie heeft bedacht dus een bronvermelding blijf ik jullie helaas schuldig. Mocht je die persoon zijn, laat het me weten zodat ik mijn uitgebreide dankbetuiging kan sturen :-). Heerlijk met wat vers fruit of een klein beetje honing*! Klik hier voor het recept.

4. Yoghurt met muesli of zelfgemaakte granola en fruit

Ook een granola ontbijtje met (plantaardige) yoghurt is erg gezond (als je tenminste kiest voor naturel yoghurt). Mijn favoriet is deze krokante noten granola met kokos en gedroogde cranberry’s. Het voordeel van zelfgemaakte granola is dat je het volledig kunt aanpassen naar eigen smaak.

Voeg een paar eetlepels muesli of home-made granola toe en eventueel wat vers fruit en specerijen (bijvoorbeeld geraspte appel met kaneel/koekkruiden), noten en rozijnen of superfoods.

Verwar de muesli of granola overigens niet met cruesli uit de supermarkt. Dat mag dan lekker crunchy zijn maar zit vaak bomvol suiker!

5. Avocado en ei (op toast)

Avocado is super gezond! En ei ook. Dit ontbijtje (of lunch!) is wederom super makkelijk. Kook een eitje en rooster een gezond (volkoren)boterhammetje. Prak een halve avocado met wat zout, peper en eventueel wat citroensap fijn en smeer het op je geroosterde boterham. Verdeel het gekookte eitje erover en bestrooi het eventueel nog met wat verse kruiden.

Als je geen brood eet kun je ook een ei in een halve avocado bakken in de oven (bron). Verwarm de oven voor op 200 °C en ontpit de avocado. Maak het gat van de pit iets groter en leg de avocado op een met bakpapier beklede ovenplaat. Doe het ei in het gat en bak het geheel in 15 minuten gaar. Bestrooi naar smaak met peper, zout en eventueel wat verse peterselie.

6. Verse fruitsalade (met magere kwark/yoghurt)

Je kunt vers fruit verwerken in een smoothie of juicen, maar een simpele fruitsalade (eventueel met magere kwark of yoghurt) is natuurlijk ook niet verkeerd om de dag mee te beginnen. Bovendien gaan er zo geen gezonde voedingsvezels verloren.

Om je fruitsalade wat op te fleuren kun je een lekkere honing-limoen dressing maken. Meng 1 tl honing* met 1 tl vers limoensap en giet het over 200 g vers fruit (bijv. blauwe bessen, aardbeien en appel). Het lijkt me lekker om hier ook een snufje gedroogde chilipeper aan toe te voegen maar dat heb ik zelf nog niet geprobeerd!

7. Omelet(-wraps)

Dat eieren ongezond zouden zijn is inmiddels allang achterhaald. Gelukkig maar, wat ik hou wel van een eitje bij het ontbijt. Kluts je eitje, meng er een (of twee) handjes boerenkool, in blokjes gesneden tomaat of paprika, verse kruiden en pijnboompitjes door (met wat peper en zout) en bak het gaar in een pan. Eet het met een boterham of gewoon los.

Een ander alternatief is een omelet-wrap. Je klutst je eitje met eventueel wat melk, peper en zout en bakt het in een pan. Vervolgens vul je de omelet-wrap met alle soorten groente die je lekker vindt en rol je hem op!

Volg Perfect Housewife – to be @
Instagram | Facebook | Twitter | Bloglovin

10 thoughts on “Sugar challenge: 7 suikervrije ontbijtjes

    1. Haha aah leuk dat je nog een berichtje achterlaat!

      Ja kokos granola is echt fijn! Ik krijg altijd een instant tropisch-eiland gevoel van kokos door de associatie met de Bounty reclame haha.

  1. Ahhh, wat leuk dat mijn granola ertussen staat (zie het nu pas). Ontbijt is echt heerlijk he, leuk al die inspiratie.

    Die eerste smoothie ziet er TE lekker uit. Wat zit daar allemaal in?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *